21 آذر 1400 - 14:46

تصویر جنگ و دشمن در فضای مجازی

شبکه و فضای مجازی، شاخص و انعکاس قدرت کشورها و فرصت مناسبی برای دولت هاست که با ورود در آن در عرصه ملی و فراملی تولید قدرت کنند و از مزایای نظامی و سیاسی آن در فضای جغرافیایی بهره مند شوند.
نویسنده :
حسن باویر
کد خبر : 10429

پایگاه رهنما :

شبکه و فضای مجازی، شاخص و انعکاس قدرت کشورها و فرصت مناسبی برای دولت هاست که با ورود در آن در عرصه ملی و فراملی تولید قدرت کنند و از مزایای نظامی و سیاسی آن در فضای جغرافیایی بهره مند شوند. به طوری که، مفهوم جنگ که صحنه ای از یک تخاصم نظامی مبتنی بر حرکت تانک ها، خانه ها و شهرهای ویران، صدای آژیر خطر و بمباران هوایی را در ذهن مجسم می کرد، همگی در دنیای واقعی اتفاق می افتاد. اما در این قرن که انسان علاوه بر حضور در دنیای واقعی، شخصیتی هم در دنیای مجازی دارد، فضای جدیدی نیز ایجاد شده است. امروزه حراست از کشور در حوزه واقعی و مجازی شکل گرفته که هر دو در ثبات امنیت ملی نقش حیاتی دارند. همان طور که در دنیای واقعی با جنگ روبه رو می شویم، در دنیای مجازی نیز با جنگ سایبری مواجه هستیم. در واقع حفاظت از مرزهای مجازی، به اندازه حفاظت از مرزهای روی نقشه برای هر کشوری دارای اهمیت است. این مرزهای مجازی هستند که اطلاعات (عامل نیروبخش و حیاتی) را در درون خود جای داده اند. تحلیل جنگ‌های سایبری دشوار است؛ زیرا عملا محدوده ای را نمی توان برای آن تجسم کرد. حتی اگر اپراتورهای این فضا را در مکان های فیزیکی قرار دهیم، باز هم محدودیت مکانی در بین نیست و مليت مفهومی ندارد. به همین دلیل توجه به پدافند غیرعامل در فضای سایبر اهمیت زیادی برای کشور خواهد داشت. از طرف دیگر، مفهوم دشمن به عنوان عاملی موثر برای درک نظام روابط بین‌المللی مورد مطالعه قرار می گرفت. چراکه، به ندرت می شد تصور کرد که یک ملت هراسی از مورد حمله قرار گرفتن نداشته باشد، بلکه در عمل، همیشه یک دشمن واقعی وجود داشت. با چنین فهرستی، ملت می توانست قدرت خود را توجیه کند. در این خصوص، عاملی که مورد بررسی قرار می گرفت، عامل جغرافیایی یا موقعیت کشورها بر روی نقشه بود. مناقشه بر سر مرزها و سرزمین آنقدر متداول بود که در بسیاری موارد «همسایه» به عنوان یک دشمن محتمل شناخته می شد. در صورتی که ماهیت حقیقی یک تهاجم سایبری ممکن است هرگز شناخته نشود. طی سال های آینده طیف فزاینده ای از عوامل، از جمله تروریست‌ها، ممکن است توانایی هایی را به دست آورده و توسعه دهند که برای هدایت حمله مجازی و فیزیکی علیه زیر ساخت های اطلاعاتی جهان، مانند اینترنت، شبکه های مخابراتی و سامانه های کامپیوتری کنترل کننده فرایندهای صنعتی حساسی چون شبکه های الکترونیکی، پالایشگاه و مکانیزم های کنترل سدهای آبی استفاده می شود. توانایی پاسخگویی به چنین حملاتی، نیازمند فنآوری حیاتی برای پر کردن شکاف بین مهاجم و مدافع خواهد بود. میدان نبرد اصلی فضای مجازی در آینده، اطلاعات موجود در سامانه های رایانه ای است که بسیار ارزشمندتر از سامانه های فیزیکی می باشد. فنآوری های جدید توانایی هایی برای دسترسی به داده ها چه از طریق کنترل بی سیم، نفوذ به سامانه های متصل به اینترنت و چه از طریق دسترسی مستقیم توسط افراد داخل نظام، ایجاد می کنند.

روی خط خبر

درس مهمی که سناتور جمهوری خواه به برخی سیاستمداران داد! (تلگرام)

علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: «باب دول سناتور پرآوازه جمهوری خواه و رقیب بیل کلینتون در انتخابات سال ۱۹۹۶، چندی پیش در سن ۹۸ سالگی درگذشت. وی از جمله آمریکایی هایی بود که در جنگ جهانی دوم جنگید و به شدت هم زخمی شد و به همین علت از جمله افراد محبوب برای ملی گرایان آمریکایی به شمار می رفت. باب دول در انتخابات سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ پس از نهایی شدن کاندیداتوری ترامپ در حزب جمهوری خواه، از حامیان قوی او به شمار می رفت؛ اما نکته جالب اینجا بود که پس از شکست سال ۲۰۲۰ این تاجر تندرو از جوبایدن و اعلام تقلب و اردوکشی خیابانی، وی که منافع ملی کشورش برایش در اولویت قرار داشت به تندی لب به سخن گشود و اعلام کرد که انتخابات تمام شده و ترامپ باید داروی تلخ شکست را مصرف کند. رفتاری که به نظر می رسد برخی سیاستمداران باید آن را به خوبی درک کرده و در آن تعمق کنند.»

  • موتورهای تولید تورم دارند خاموش می‌شوند(توییتر)

سیدامیر سیاح، کارشناس مسائل اقتصادی در توییتر نوشت: «‏مهار تورم سرکش موجود، شدنی است همانطور که کرونا مهار شد. تفاوتشان در خط ترمز طولانی‌تر تورم است. مهم این است که ترمز ‎تورم کشیده‌شده و موتورهای تولید تورم دارند خاموش می شوند. فشار وحشتناک تورمی روی معیشت مردم به تدریج کم وکمتر خواهدشد، همانطور که نقشه قرمز، کم‌کم دارد آبی می شود.»

چطور آثار انتظاری اقتصاد ملی را از مذاکرات‌ کم کنیم؟ (اینستاگرام)

مجتبی توانگر نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «فرض را بر این بگذاریم که مذاکرات‌ هسته‌ای شاید یک‌سال دیگر هم به نتیجه نرسد. تلاش کنیم از طریق روش هایی، آثار انتظاری اقتصاد ملی را از مذاکرات‌ کم کنیم:

-افزایش توانمندی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله درصد و ظرفیت غنی‌سازی کشور

-احیای فعالیت‌های اقتصادی از طریق ارتقای واکسیناسیون

-افزایش توجه به ظرفیت‌های داخلی اقتصاد

-پیگیری تعاملات اقتصادی با چین، اتحادیه اقتصادی اورآسیا و کشورهای همسایه

روند ورود ارز به کشور بهبود یافته و افزایش نرخ این چند روز هیجانی است.»

رئیسی متشکریم (تلگرام)

محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: «شاید از یاد برده باشیم که همین سه چهار ماه قبل، با چه وضعیت بحرانی دست و پنجه نرم می کردیم. از یک طرف، کرونا روزانه بیش از 700 نفر را قتل عام می کرد و شاهد ازدحام و نارضایتی مردم بودیم که ساعت ها در صف می ایستادند و آخر سر، بسیاری از آنها نمی توانستند واکسن بزنند؛ از طرف دیگر در اثر بی تدبیری برخی مدیران و رها شدگی مسئولیت، تشکیل صف های آزار دهنده برای دارو و مرغ و گوشت و تخم مرغ و روغن و...، رویدادی تلخ و تکراری شده بود...

آقای رئیسی و دولت او، مسئولیت های بر زمین مانده بسیاری دارند که باید به انجام برسانند و احیای تدریجی رونق اقتصاد و ارزش پول ملی، یکی از دشوار ترین آنهاست. اما تا همین جا قدردان مدیرانی هستیم که هم بر حفظ سلامت مردم همت گماشتند -در حالی که همین حالا کرونا در برخی کشورهای پیشرفته، بالغ بر 1600 نفر در روز قربانی می گیرد- و هم با انجام تدابیر لازم، صف های اعصاب خُرد کن را برچیدند. آقای رئیسی! از این که در همین سه ماه، آن صحنه های تلخ را از میان مردم ما جمع کردید، متشکریم. هر چند که با این توانستن، انتظارات مردم از شما بیشتر شده است.»

انصافتان را شکر! (توییتر)

محمد مهدی رحیمی، مدیر روابط عمومی ریاست جمهوری طی توییتی نوشت: ‏«تیم قبلی که خود نگارنده ‎برجام بود طی ۳ماه و ۶ دور مذاکره نهایتا به متنی ضعیف و پر از ابهام و پرانتز رسید، حالا عده ای دادوهوار راه انداختند که چرا تیم جدید در همین گفتگوهای اولیه به توافق نرسیده و همه مشکلاتی که اعتدالیون ۸ سال ‎وعده حل شان را دادند را برطرف نکرده! انصافتان را شکر!»

 

ارسال نظرات